O wykonaniu kopii naszych danych przypominamy sobie najczęściej dopiero wtedy kiedy je tracimy – czy to przez awarię sprzętu, wirusa, itp.
Dlatego najlepiej zabezpieczyć się wcześniej.
Można wyróżnić dwa podstawowe sposoby wykonywania kopii danych :
- ręczny (czasami półautomatyczny),
- automatyczny
Na czym polega wykonywanie kopii w sposób ręczny : najczęściej wykonujemy ją podłączając np. dysk zewnętrzny USB, pendrive, nagrywanie na płytę CD/DVD.
W nawiasie wpisałem półautomatyczny – a to dlatego, że czasami oprogramowanie potrafi automatycznie wykryć podłączone urządzenie i wykonać wcześniej zaplanowane zadanie. Wadą tego rozwiązania natomiast jest to, że to od nas zależy (i od naszej pamięci), czy kopia się wykona – musimy pamiętać o podłączeniu urządzenia do kopii.
W przypadku wersji automatycznej, najczęsciej polega na zainstalowaniu i odpowiednim skonfigurowaniu oprogramowania. W tej wersji wyróżnić możemy dwa rozwiązania:
- kopia na własnym dysku sieciowym (NAS)
- kopia na zewnątrz, w tzw. chmurze.